Bugun...
Bizi izleyin:

Gitarist Bekir Küçükay 23 Nisan Ulusal Egemenlik Bayramını Rize’de Kutladı

Tarih: 26-04-2019 12:43:34 + -

Uluslar arası klasik gitar sanatçımız Bekir Küçükay Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramını Rize’de Mayana Kültürevinde verdiği gitar resitaliyle kutladı. Konser boyunca kendisini çıt çıkarmadan dinleyen çocuklarla ve dinleyicileriyle konser sonunda hatıra fotoğrafı çektirdi.

Görüntünün olası içeriği: 19 kişi, gülümseyen insanlar, iç mekan

İstanbul Konservatuarında klasik gitar öğretim üyesi olarak görev yapmakta olan Bekir Küçükay, eşi Beynur Küçükay (Konservatuardan emekli öğretmen)  ile birlikte geldiği Rize Mayana Kültürevinde verdiği resitalde, tamamı kendi bestesi olan; Ağıt, Halay, Diyalog 1 ve 2, Serenat, Oyun, Bahar Etüdü, Bodrum, Boşluk, Monolog, Derin Uyku ve Uyanış adlı eserlerini seslendirdi.

Bayramdan iki gün önce Rize’ye gelen Bekir Küçükay ve eşi için Rize gezisi aynı zamanda ata topraklarını ziyaret gezisi oldu. Anne tarafından Hemşin kökenli olan Beynur Hanım çocukluğunun geçtiği Trabzon’da uçaktan iner inmez eşiyle birlikte aile kabristanını ziyaret ettiler. Aynı gün Rize İslampaşa mahallesindeki Mayana’ya, kültürevime ulaştılar.

Rize Öğretmenevine bavullarını bırakır bırakmaz Andon ılıcasına geçip Memişoğlu tesislerinde mıhlama yemeye gittik. Beynur Hanım anne tarafından Hemşin kökenliydi ve Kuvayi Milliye kahramanı Necati Memişoğlu ile akrabaydı, bu nedenle dede adını yaşatan Andonlu Memişoğullarının açtığı lokantaya giderek duvarında Necati Memişoğlu’nun çerçeveli fotoğrafı bulunan salonda yedik.

Ertesi gün Askoros sırtlarına tırmanıp Gelin Kayayı dolaştık, Baleva bayırından denizi ve antik Bahriye Körfezini kuşbakışı seyrettik. Ordan inip antik dağ yarımadanın sırtlarına tırmandık, Tiryakilerin tepede Kuvayi Milliye mezarlığını ziyaret ettik. Ordan Kible Dağı ve Ayane dağlarını karşıdan göreceğimiz Yenibahar tepesine geçtik. Büyük Oğuz kralı Serhaz’ın Atina seferine giderken kadın ve erkek ordularına asker topladığı Aron’u karşıdan seyrettik, yüzümüzü denize döndük, Rize’yi kuş bakışı gördük ve At Meydanı üzerinden Kale’ye geçtik. Dor Babası (Eubadore) VI.Büyük Bedri’nin yaptırdığı bu kalenin Cenevizli korsanların eline nasıl geçtiğini, kralın altın hazinelerini 500 yıl sonra gelip o derin kuyulardan nasıl kaçırdıklarını, kalenin tabelasında neden kaleyi yapan Oğuz kralının değil de kaleyi soyan Cenevizlilerin adının yazılı olduğunu konuştuk. Buradaki el yazması ilaç reçetelerinin ve kralın sevdası Emine’ye aşk mektuplarının nasıl ganimet olarak Roma’ya götürüldüğünü, Mozart’ın bu mektuplardan “Mitridate re di Ponto” operasını bestelediğini kısaca anlattıktan sonra Haldoz’un sahil lokantasına gidip  yerli balığımızı yedik.

Görüntünün olası içeriği: 7 kişi, gülümseyen insanlar, iç mekanGörüntünün olası içeriği: bir veya daha fazla kişi, oturan insanlar ve iç mekan

Görüntünün olası içeriği: 5 kişi, ayakta duran insanlar ve iç mekan

Görüntünün olası içeriği: 2 kişi, gülümseyen insanlar

23 Nisan günü kutlama programını gitar konserinden bir saat önce, 16.00’da çocuklarla yaptığımız çok farklı bir etkinlikle başlattım. Önce mahallemizin unutulmaz müzisyen ablası Zehra Orhon’un mozika çalarak söylediği Haldoz horon havasını internetten açtım, gelenler ilk sürprizi böyle yaşadı. Bilmeyenler için söyleyeyim, Zehra ablamız İpsiz Recep’in torunu Prof.Emin Gürses’in teyzesidir. Anımsatmalıyım; Haldozlu Zehra ablamızın mezar taşında kemençe resmi vardır ve orada “Vay bana vaylar bana” yazılıdır. Türkiye’de mezar taşında kemençe resmi olan bilinen tek kadın mezarıdır.

Kutlama törenimiz iki bölümlüydü; ilk bölümde çocuklar Bekir Küçükay için, ikinci bölümde Bekir Küçükay çocuklar için çalacaktı. Saygı duruşu ve İstiklal Marşı ile başladık. İki şiirden sonra çocuklarla elele tutarak salonun ortasında hazır beklettiğim davulların etrafında kısacık “Yirmi Üç Nisan Kutlu Olsun” rontunu yaptık. Rontun bitişiyle çocukları hemen önlerindeki değişik davulların başına oturttum, boyunlarına Rize dokuması birer atkı taktım (Biz birlikte bir işi başardık imajı verir) ve müzik setinde çalmaya hazır beklettiğim Stephan Grappelli caz CD’sini yavaşça açtım. Az sonra caz davulları duyulacaktı, sesin yükseldiği o anda çocuklara önlerindeki davullara elleriyle vurmalarını işaret ettim, çalmaya başladılar, kısa süre sonra iki çocuğa karşılıklı oyuncak bülbülü verdim, atmosfer birden değişti, kuşlar ötmeye devam ederken davulları susturdum, müzik sesini kıstım, marakasları (kuşların kanat çırpışlarını veren hafif sesli sallamalılar) verdim birkaç kişiye, kuşların kanat sesleriyle bitiriş yaptık; salon büyülenmiş gibiydi.

Bu caz doğaçlamasıyla çocuklar kendilerini yüksek bir sanat ortamında buldular. Böylece çocukları ve salondaki herkesi Bekir Küçükay’ın gitar konserini dinlemeye hazır hale getirdim. Gerçekten ikinci bölümde 40 dakika süren sanat değeri oldukça yüksek bir gitar resitalini salondaki herkes adeta nefeslerini tutarak dinledi.

Bekir Küçükay bile çocukların böylesine pür dikkat dinleyebileceklerini tahmin etmiyordu. Konserden önce kendisine “Merak etmeyin, onları sizi dinlemeye hazır hale getireceğim” demiştim. Bu da övünmek gibi olmasın benim uzmanlık alanım. Ancak belirtmeliyim; bunun bir fakültesi yoktur, merak edenler Kodaly, Orff ve Drama yöntemleriyle uygulamalı olarak hazırlayıp yayınladığım yedi adet müzik eğitim kitabımı satır aralarına kadar okumalıdırlar.

Caz doğaçlamasından sonra horon bilen genç kızları ortaya gelip her birinin bir çocuğun elinden tutmasını istedim ve bu halde çocuklarla birlikte Haldoz horonu oynamaya geçtik. Ben ise  cümbüşümle halkanın ortasına geçtim. Arkadaşım Yüksel Kaya’yı yanıma aldım. İkimiz söyledik, horondakiler bizi tekrarladı.

Haldoz horonu bu teknikle yapılan kadın horonudur. Burada amacım çocuklara türkü söyleyerek horon etmeyi öğretmekti. Çünkü artık mikrofondan bastıran güçlü sesle yapılan salon düğünlerinde Haldoz horonu unutuldu gitti. Bir yerden çıkış yakalayıp Haldoz horonunu yeşertmemiz gerekir diye düşünüyorum. Bu 23 Nisan’da burada, Mayana’da, tohum ekmeye başlamış olduk.

Horonda söyleyeceğimiz türkü için Haldoz’un Kuvayi Milliye kahramanlarını anlatan yeni söz yazdım. Türküde adını çağırdığımız kahramanların resimleri bu salonda var. O kahramanların torunlarını akrabalarını özellikle bu kutlamaya davet ettim. Bu noktada kafamdan geçen salondakilere rol yükleyerek onlarla daha güçlü bir atmosfer yaratmaktı, bu gerçekleşti. Bu noktada Boal Tekniği adıyla geçen bir Drama tekniği kullandım:

Horonun sonunda yoklama alır gibi isimlerini tek tek saydım, onunla akraba olanlar elini kaldırdı:

Zekeriya Tiryaki… Semiha Tiryaki, onun kızkardeşi ve iki yeğeni.

İpsiz Recep … Nazan Gürses, İnci Orhon.

Finci’nin Arif Bey… Günay Morgül, Mahiye Morgül

Memişoğlu Necati… Beynur Küçükay

Harun Tiryaki dede…  Zekeriya Tiryaki’nin babasıdır, onun da torunları buradadır.

Dursun Kaptan… Harun dedenin yeğenidir

Sahil Müfrezesinden Osman Altıkanoğlu… Nazmiye Koç, Ülkü Efsa Koç, Metehan Koç

Rahatsızlığı nedeniyle bugünkü kutlamaya gelemeyen İslampaşalı Maksut Mercan, anne tarafından Gazi Zekeriya Tiryaki’nin, Dursun kaptanın ve Harun dedenin, baba tarafından ise çifte şehit büyük topçu Süleyman Asaf’ın torunudur. Mazereti geçerlidir, kendisine şifalar diliyoruz.

Mayana’da gerçekleştirdiğimiz 23 Nisan kutlama programının birbirinden değerli izleyicilerini burada tek tek saymayacağım. Ancak Kaçkar TV’den gelen dostlarım haber spikeri Çiğdem Hanıma ve yönetici Dilek hanıma teşekkür etmek istiyorum, bizzat gelerek özel kayıt çekim yaptılar ve haber olarak gireceklerini belirttiler.

Son olarak, 23 Nisan kutlama programımızın baş konuğu değerli gitarist besteci Bekir Küçükay’ın tüm dinleyicilere teşekkürlerini iletmek istiyorum.  Konserden sonra yemeğe gittiğimiz Remanoz Sofrası lokantasında konserin değerlendirmesini yaparken dinleyicilerden çok memnun kaldığını, hepsine ve özellikle çocuk dinleyicilerimize çok teşekkür ettiğini söyledi. Bir memnuniyeti daha vardı; Rize’de bulunduğu süre içinde gezilerinde bize hizmet veren Tıp Fakültesi Taksi Durağının şoförlerinden çok memnun kaldı.

Haldoz horonumuzun yeni sözlerini kendi çevresindekilere öğretmek üzere götüren dinleyicilerimize ayrıca teşekkür ediyorum. Bir sonraki bayramda daha büyük gruplarla Haldoz Horonu oynayacağız demektir.

Gelecek yıl yine Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramında görüşmek üzere…

Haldoz'un bahçeleri / Portikaldan geçilmez

Portikal çiçeğini / Suya kodum guneşe

Geldi girdi horona / Horona geldi neşe

Mahiye Morgül

(Müzik ve Drama Pedagogu, Eğitimci Yazar)

Kaynak: Mahiye Morgül (Müzik ve Drama Pedagogu, Eğitimci Yazar)