Bugun...
Bizi izleyin:
    • BIST
      106,71
      % -0,1
      BIST
    • DOLAR
      3,56
      % 0,01
      Dolar
    • EURO
      4,14
      % -0,05
      Euro
    • ALTIN
      143,6
      % 0,02
      Altın


Fatma Tuncer


Facebookta Paylaş









Mevlana’nın aşk anlayışı
Tarih: 11-09-2014 17:39:00 Güncelleme: 11-09-2014 17:39:00


AŞK sadece şehvet kokan bir duygu değildir. Eğer öyle olsaydı, ömrü kısa ve sonu acıklı olurdu. Kısa olması nedeniyle de ruhun tatminsizliği had safhaya çıkabilirdi. Zira insan sonu gelmeyen bir aşk ihtiyacı içindedir. O yüzden sonlu olan hiçbir şey onu mutlu edemez.İnsan sonsuzluk duygusunu maddi aşkla yakalayabilir mi? Elbette hayır… Sonsuzluk duygusu bizi uzun bir yolcuğa çıkarır, bu serüveni yaşarken yegâne yakıtımız ise kalıcı aşktır. Bu aşk bizi ufuklara taşıyacak kadar dinamiktir.Sonsuzluk duygusu kişinin kendisini hiçliğe ve yokluğa terk etme yönünde bir korku vermektedir. İlahi aşkta sığınma, tapınma gibi duygular bu korkuyu ortadan kaldırmaktadır.Sonsuzluk ve yalnızlık ikiz kardeştirler. Yaratılmışlar yalnızlığı sevmezler, çünkü özleri itibariyle çoğul yaratılmışlardır. Topraktan yaratılmamış yönümüz bizi yalnızlık duygusundan uzaklaştırsa çoğul bir varlık mesafesine indirgese de zaman zaman zaaflar peşimizi bırakmamaktadır.Peki, neden yalnızlıktan kaçar da sonsuzluk duygusuna sığınırız? İnsan neden bu arayış içersine girer? Çünkü sonsuzluk duygusuna bizi kamçılayan bir aşk taşırız içimizde. Bu beşeri aşkın çok ötesinde bir şeydir. Mevlana şu dizeleriyle sonsuzluk aşkını dile getirir:“Sen şehvetine aşk adını takmışsın;Fakat şehvetten aşka dek uzun bir yol var...” (Rubailer 29).

Mevlana’ya göre gerçek aşk Allah’a ulaşan ve orada kendini bulan sevgidir. Bu da insanı sonsuzluğa ve muhabbete ulaştırır.Mevlana aşkın akıldan üstün olduğunu şöyle ifade eder: “Akıl aşkın şehrinde çamura batmış merkep gibi aciz kaldı.”Gönlün meyvesi aşksa ve aşkın da nüvesinde Allah’ı bulma onda yok olma duygusu varsa o zaman aşk akıldan üstün konuma geçer. Gönle aşk sayesinde Allah’ı bulma ve anma tılsımı verilmiştir.Zaman zaman aşk akla akıl aşka galebe çalar. Ama aşkın hissiyatı daha güçlüdür. Kavrama yeteneği daha üstündür, akıl ise bazı duyulara ve materyallere ihtiyaç duyar. O yüzden kavranması için bu duyuların madde âleminde yeniden yorumlanması gerekir. Akıl, aşk ve muhabbet… Bu üç hususiyetinde üçlü kombinozyon olarak sağlıklı şekilde değerlendirilmesi ve korunması gerekir. Bu olgunlaşmış insanın yapabileceği bir beceridir. İnsan bir yandan fizyolojik hayatını sürdürür aklıyla medeniyet kurar yeryüzünü imar eder, aşkıyla, sever sevilir ya damana âlemine dalar ve oradaki gizemli mana yolculuğunda karar kılar.Mevlana’ya göre söz üç yerden çıkar. Nefis, akıl aşk. Nefisten gelen söz, bulanık ve tatsızdır bundan ne söyleyen bir zevk alır ne de dinleyene bir faydası olur. Aklın sözü, akıllılarca makbuldür ve birçok, faydaların kaynağıdır. Aşkın sözü ise söyleyeni mest, dinleyeni sarhoş edip neşelendirir. (Eflaki 11:103).

 





FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
SON YORUMLANANLAR
FOTO GALERİ
  • 113 YILIN SIRRI
    113 YILIN SIRRI
  • Isınmaya yılda 110 lira ödüyor
    Isınmaya yılda 110 lira ödüyor
  • Rize’de kurbanlıkları taşıyan tır devrildi
    Rize’de kurbanlıkları taşıyan tır devrildi
  • Rize'de Sıradışı Ustalık Örneği
    Rize'de Sıradışı Ustalık Örneği
  • Çaykaralı Havva Usta
    Çaykaralı Havva Usta
  • Suriye'de iç savaş
    Suriye'de iç savaş
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • Artvin’de iki yavru ayı tünele girdi.
    Artvin’de iki yavru ayı tünele girdi.
  • Asya'da Ali Adnan fırtınası
    Asya'da Ali Adnan fırtınası
  • 42. Arhavi Festivali - Off Road
    42. Arhavi Festivali - Off Road
  • Dev piton karıncalara yem oluyor .
    Dev piton karıncalara yem oluyor .
  • Karadenizli Adam Trafik Cezası Yerse!
    Karadenizli Adam Trafik Cezası Yerse!
  • İsmail Tunçbilek Derdin ne
    İsmail Tunçbilek Derdin ne
VİDEO GALERİ
YUKARI