yabancı dizi izle warez script porno izle hacklink shell indir ankara travesti paykasa
Bugun...
Bizi izleyin:


Adnan ONAY


Facebookta Paylaş









Demiryolu güzergahi oldu bittiye getirilmemeli
Tarih: 14-04-2018 14:21:00 Güncelleme: 14-04-2018 14:24:00


 

Ticaret ve  Sanayi Odası seçim sürecinde demiryolu konusu sık sık gündeme geldi. Ancak demir yolu projesi denince ağırlıklı olarak gündeme getirilen şey  Sarp- Samsun arasında demiryolu yapılması oldu.  

 

Rize Kent konseyinin yanı sıra bazı stk  ve bazı basın mensuplarının demiryolu denince sadece bu güzergâhı dile getirmiş olması, konuya akademik bir ilginin olmaması , bir çok şeyde olduğu gibi işlerin kendiliğinden yürür durumda olması, ilgili ve yetkililerin yanı sıra, siyasetinde bu rüzgarın peşine takılması nedeniyle demiryolu konusunda sürekli buraya takılıp durduk. 

 

Daha önce de yazdım, gündem yapmaya çalıştığımız Sarp- Samsun güzergâhında demiryolu yapılması talebi farklı bir taleptir.  

Samsun ile Sarp arasında demiryolu yapılması yolcu taşımacılığı açısından düşünüldüğünde her iki yöne olan kara ulaşımını kısaltacağı için bölgeye olumlu etkiler katar. 

Eğer, sahil yolu yapılırken güzergâh demiryolu da düşünülerek yapılsaydı bugün işimiz çok kolaydı. Vaktiyle bu düşünülmediği için artık bu güzergahta demiryolu planlamasında tümüyle  bu yolu baz almak mümkün değil.

 

 

Bu güzergahta demiryolu yapılması yarar açısından çok yönlü tartışma konusu yapılsa da, yeni planlamalara göre arka kısımdan Samsun/ Çarşamba’ya kadar gelecek olan Demiryolunun  gelecekte Sarp’a bağlanması kaçınılmazdır. Bu talebin gündemden çıkma ihtimali yoktur ve  eminim ki Samsun-Sarp demiryolu her geçen gün daha çok dile getirilecektir.  

 

Ancak; bu güzergâhın sadece Samsun- Sarp’la sınırlı kalmayıp Batum demiryoluna bağlanması gereklidir. O nedenle bu yöndeki talepler  Samsun-Batum olarak seslendirilmelidir. Böylece; bu projenin yolcu taşımacılığının yanı sıra ticari bir proje olarak ortaya çıkmasıyla destekçisi daha çok olacaktır. 

D.Karadeniz’in, Gürcistan’a bağlanmasının bölge  ticaretinin gelişmesi için gerekli olduğu düşüncesi yeni bir düşünce değil. Bilhassa Sarp kapısının açılmasından sonra bu düşünce daha çok dillendirildi. Geçtiğimiz dönemlerde de bu talep bölge siyasilerince yüksek sesle  seslendirilmişti.  

 

Önceki dönem Rize milletvekili olan eski Çevre Bakanı İmdat Sütlüoğlu ile (o zaman ulaştırma bakanı olan) Binali Yıldırım’ı ziyaretimiz esnasında Sütlüoğlu bu konuyu gündeme getirmiş, bunun bölge için önemine değinmiş, ulaştırma bakanı Yıldırım’dan bu yolun projelendirilmesini talep etmişti. Bakan Yıldırım, Sütlüoğlu’nun bu konudaki ısrarlı talebine karşılık bazı stratejik gerekçeler ileri sürerek Kars- Bakü-Tiflis yolunun öneminden bahsetmişti. 

 

Bilindiği gibi Ermenistan’ı bay-pas ederek Kars- Bakü-Tiflis demiryolu projesi gerçekleştirildi. Demir İpek Yolu olarak da tarif edilen bu yol sayesinde artık Çin-Londra arasında ticaret köprüsü kurulabilecek.. 

Üç kıtayı birbirine bağlayan ve ülkemizin iç kısımlarından geçen bu demiryolu güzergâhtaki illerimizde hareketliliği  artıracak , ulaştığı sahillerdeki limanlar daha aktif hale gelecek ve bu illerin  ticaret hacimleri büyüyecek. 

Egeye, Akdeniz’e ve Marmara’ya Erzurum-Erzincan-Sivas üzerinden bağlanan bu yol Batı Karadeniz sahiline ise Çorum-Samsun güzergâhıyla indiriliyor. 

Sivas-Erzincan-Kars demiryolunun  D.Karadenizden de sahile indirilmesi bu bölge için oldukça önemli. Bu nedenle geçmişte, YHT demiryolunun Rize-Trabzon arasındaki bir bölgeden bir kolla sahile  indirilmesini gündem yapmaya çalışmış ancak gerekli desteği görememiştik.. Bunun için en uygun güzergâh bölgedeki her bir limanımıza inen Kars-Hopa, Erzurum-Rize, Erzincan-Trabzon güzergahları idi. Bu konuda  (Cumhuriyetin ilk yılları ve öncesine kadar uzanan) geçmişte  yapılmış araştırmaları ve bölgenin iç dinamiklerini de düşünerek savunulması gereken güzergâhın Bayburt’tan İkizdere/İyidere üzerinden Of’a inen  güzergâh olduğunu düşündük ve bunu gündeme taşıdık.

 

 

O günlerdeki Rize Ticaret ve Sanayi Odası yönetiminden konuyu sahiplenerek, gündemde tutmasını talep ettik ancak  talebimize sıcak yaklaşılmadı, hatta bu zamansız, gereksiz görüldü. 

Bunun üzerine konuyu Trabzon merkezli bölge gazetelerine taşıdık. Trabzon’un konuyu sahiplenmesi halinde bu konunun gündem olması kolaylaşacak ve her iki il  bundan yararlanmış olacaktı. 

Sonuçta; Konuya ilk el atan  Günebakış gazetesi ısrarla konunun üzerine gitti ve Trabzon kamuoyu  konuyu sahiplendi. Böylece  Erzincan-Erzurum arasındaki bir istasyondan Bayburt’a, oradan da İkizdere/İyidere üzerinden Of’a inecek olan demiryolu önemli bir talep haline geldi. 

Ancak, şimdilerde bu  güzergahın Bayburt- Of yerine , Gümüşhane-Trabzon/Değirmendere  hattı olması konusunda Trabzon merkezinin yoğun bir gayreti var. Bunda Trabzon’daki Gümüşhanelilerin çokluğunun etkisi olduğu muhakkak ancak Gümüşhane’den geçmeyen Bayburt bağlantıları, Gümüşhane için dezavantaj değildir. Zira, 60 km  gibi çok kısa bir bağlantı ile Gümüşhane, Bayburt demiryollarına bağlanabilir.    

Demiryolu istasyonunun bulunduğu mevkide lojistik merkezinin kurulması düşünüldüğünde Trabzon Liman çevresinin böylesi bir yükü kaldırması mümkün değil.  

O nedenle; Bayburt’u da by pas eden veya Bayburt bağlantılı Gümüşhane-Trabzon güzergahı düşünülmemesi gereken , yanlış bir güzergahtır.   

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Trabzon kongresinde Trabzonlulara Erzincan-Trabzon demiryolunun müjdesini verdi ancak  geçiş güzergahından bahsetmediği için öyle anlaşılıyor ki bu konuda henüz net bir karar verilmiş değil. 

D.Karadenizi arkaya bağlayan demiryolu güzergahının en az maliyetli ve en doğru olan  güzergâhı Bayburt-İkizdere/İyidere- Of güzergâhıdır. Erzincan-Erzurum arasındaki Erbaş’a kurulacak olan bir istasyondan -Of ya da Rize’ye bağlantı sadece ve sadece 150 – 170 km’dir. En uzun tünel ise12 km -17 km civarındadır. Toplam Tünel uzunluğu az olup 56-82 km’dir. Güzergah üzerinde yapılacak küçük değişikliklerle bu  tünelleri daha da kısaltmak mümkündür. Maliyeti ise hesaplamalara göre 1,5 milyar dolar civarında olan bu güzergâh en düşük maliyetli güzergâhtır. 

Demiryolunun Of-İyidere civarına indirilmesi halinde buradaki ana istasyondan, sahilden tekli ucuz bir hatla Trabzon Limanına, diğer taraftan Rize ve Hopa Liman bağlantıları aracılığıyla Batum Demiryolu ağına; yani tüm Kafkasya ve Orta Asya Demiryollarına bağlanması halinde oldukça yararlı ve gerçekçi bir proje ortay çıkmış olur. Bu merkezden Batum demiryolu sadece 140 km. dir ve bağlanması kolaydır. 

Ayrıca; İyidere’de kurulacak olan lojistik merkeziyle birlikte demiryolu  böylece tüm Doğu Karadeniz’e çeşitli ticari imkanlar sunacaktır. 

Rize Ticaret ve Sanayi Odasının yeni yönetimi  ve tüm STK’lar, basın organları bu konu üzerinde ısrarla durmalı, bölge için en mantıklı proje olan bu projeyi siyasiler aracılığıyla iktidarın gündemine sokarak bir an evvel çalışmaların başlatılmasına önayak olmalıdır. 

 





FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
FOTO GALERİ
  • 113 YILIN SIRRI
    113 YILIN SIRRI
  • Isınmaya yılda 110 lira ödüyor
    Isınmaya yılda 110 lira ödüyor
  • Rize’de kurbanlıkları taşıyan tır devrildi
    Rize’de kurbanlıkları taşıyan tır devrildi
  • Rize'de Sıradışı Ustalık Örneği
    Rize'de Sıradışı Ustalık Örneği
  • Çaykaralı Havva Usta
    Çaykaralı Havva Usta
  • Suriye'de iç savaş
    Suriye'de iç savaş
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • GÜNDEM PROGRAMI
    resim yok
  • Artvin’de iki yavru ayı tünele girdi.
    Artvin’de iki yavru ayı tünele girdi.
  • Asya'da Ali Adnan fırtınası
    Asya'da Ali Adnan fırtınası
  • 42. Arhavi Festivali - Off Road
    42. Arhavi Festivali - Off Road
  • Dev piton karıncalara yem oluyor .
    Dev piton karıncalara yem oluyor .
  • Karadenizli Adam Trafik Cezası Yerse!
    Karadenizli Adam Trafik Cezası Yerse!
VİDEO GALERİ
YUKARI