Bugun...
Bizi izleyin:



Rize ve Demiryolu Lobisi

Tarih: 04-04-2018 10:33:03 Güncelleme: 04-04-2018 10:50:03 + -


Rize ve Demiryolu Lobisi....Adnan ONAY kaleme aldı


Rize ve Demiryolu Lobisi

Demiryolu ulaşımı ve Yüksek Hızlı Tren Sistemleri ekonomik ve sosyal yapı üzerinde doğrudan olumlu etkiler yaratırlar.  

Demiryolu ulaşımı sahip olduğu bir takım üstünlüklerle diğer ulaşım sistemlerine göre daha tercih edilir durumdadır. Özellikle gelişmiş ülkelerde demiryolu ağları son derece yaygındır. 

Demiryolunu tercihli hale getiren etkenlerin başında dünya genelinde karayolu ulaştırmasının doyum noktasına ulaşması ve çevreyle ilgili duyarlılıkların artması gelmektedir. Bunun yanı sıra yolcu ve yük taşımacılığında en büyük paya sahip olan karayollarındaki trafik yoğunluğu, trafik kazaları ve çevre gibi temel sorunların çözümünde en kapsamlı alternatif demiryollarıdır. Öte yandan demiryolu ulaştırması, enerji tüketimi açısından diğer ulaşım sistemlerine göre daha avantajlı ve aynı zamanda büyük miktarda yük ve yolcu taşıma kapasitesine sahiptir.   

Demiryolunun çeşitli avantajlara sahip olması sektörel yenileşmeyi beraberinde getirmiş ve yüksek hızlı trenler devreye sokulmuştur. 

Yüksek Hızlı Tren sistemleri çevre kirliliği, enerji tasarrufu ve işletme ekonomisi bağlamında önemli avantajlara sahip bir ulaşım türü olmasının yanı sıra özellikle karayolu taşımacılığı ile karşılaştırıldığında arazi kullanımı ve dolayısıyla kamulaştırma konularında çok daha düşük maliyetlerle realize edilmektedir.  

YHT’lerin tercih edilmesinin en önemli nedenlerinden biri de güvenli olmalarıdır. Diğer ulaşım türleri ile karşılaştırıldığında demiryolu taşımacılığı ve YHT en güvenlikli ulaşım türü olarak kabul edilmektedir. İktisadi ve sosyal yapı üzerinde çok yönlü etkileri nedeniyle  yüksek hızlı tren sistemleri Türkiye için de kaçınılmaz bir ulaşım sistemidir.   

Türkiye, 2009’da tanıştığı yüksek hızlı tren (YHT) teknolojisiyle ulaşımda yeni bir döneme girerken, 2023 yılına kadar ülke nüfusunun yarısına yakınının yaşadığı 18 ilin yüksek hızlı demiryolu ağıyla birbirine bağlanması hedefleniyor.  

Türkiye’nin 2023 hedefleri kapsamında 25 bin kilometre demiryolu uzunluğuna ulaşılması öngörülüyor. Bunun 3 bin 500 kilometresinin yüksek hızlı, 8 bin 500 kilometresinin ise hızlı tren hatlarından oluşması planlanıyor.  

Başkent’ten İstanbul, Sivas, İzmir, Eskişehir ve Konya gibi illere yüksek hızlı trenlerle seyahat yapılabilecek. Sivas, Ankara ve İstanbul’a hızlı trenle bağlanacak. Ankara-Sivas arasındaki seyahat süresi 12 saatten 2 saate, İstanbul-Sivas arasındaki seyahat süresi ise 5 saate inecek.  

İnşa halindeki ve proje halindeki demiryollarının tamamlanması halinde yurdun birçok yerine, bir şehirden uzaktaki bir şehre ulaşmak kolay hale gelecek.  


 

Tren yollarının yaygınlaşması ve gelecekte kara ulaşımının en önemli unsuru haline gelecek olmasından dolayı birçok il hızlı tren ağına katılmak için çaba sarfediyor. Bunun için bir çok ilde STK’ lar aracılığıyla siyaset devreye sokuluyor ve bu konuda iller arasında adeta yarış yapılıyor.   

TRABZON VE RİZE’YE DEMİRYOLU  BEKLENTİSİ  

Metropol şehirlere uzaklıkları nedeniyle demiryolu ağına bağlanmak isteyen Doğu Karadeniz illeri kendi iç dinamiklerini harekete geçirerek yol güzergâhının kendi illerinden geçmesi için iktidara baskı yapıyorlar. 

Doğu Karadeniz illerinden Trabzon ve Rize’nin  demiryolu konusuyla ilgisinin hikayesi oldukça yeni.  

Kars- Tiflis- Bakü hattının devreye girmesiyle oldukça önemli hale gelen Sivas- Erzincan –Erzurum hattına bağlanmak isteyen  Giresun- Trabzon ve Rize illeri  bu yola bağlanmak için bugüne kadar kamuoyunda çeşitli baskılar oluşturdular.  

Henüz Trabzon ve Giresun bu konudan uzak iken bu konuyu ilk kez televizyonumuz gündeme  getirdi.  

Rize ve Trabzon’un Sivas- Erzincan demiryolu ağına bağlanması gerektiğini ve bunun projeye eklenmesini ısrarla savunduk.   

O günlerde dile getirdiğimiz şey; Demiryolunun sahile indirilmesi ve Trabzon ile Rize’nin ortak yararlanması için güzergahın  Erzincan üzerinden Of ilçesinin olmasıydı. Of, Trabzon hizmetlerinden en az yararlanan bir ilçeydi ve Rize ile sınırdı. Hızlı tren hattının bu güzergahtan geçmesi en doğru olanıydı ve istasyonun her iki ilin ortasına yakın bir yerde olmasının çeşitli yararları vardı.. 

Ancak ne yazık ki yaptığımız haberlere ve programlara rağmen konuyu istediğimiz güçte gündeme sokamadık ve  beklediğimiz ilgiyi göremedik.   

Bu konuda ilginç hatıralarım var; vaktiyle bunun önemini anlattığım ve konuyu gündeme getirmesini, bu konuda bir kampanya başlatmasını istediğim önemli bir STK başkanı “şimdilerde bunu gündeme getirmek gereksiz, biz ovit için kampanya yapıyoruz, şu an bu kafa karıştırır” mahiyetinde sözler söyleyince şaşmış, bunu gündeme getirmek için Trabzon merkezli bir gazeteye başvurmak durumunda kalmıştım.  

Bu çerçevede ilk görüştüğüm kişi olan  Güne Bakış gazetesi sahibi dostum Ali Öztürk’e bunun önemini anlatarak Rize ve Trabzon’un bu ağa alınması için kamuoyu oluşturulmasının öneminden bahsettim. Güne Bakış Gazetesi ısrarla bu konuyu gündeme getirdi ve  STK’lara bu konuya sahip çıkmaları için baskı yaptı..  

Ve böylece Trabzon ili sonunda hızlı tren demiryolunun  Trabzon’a bağlanmasının yolunu açtı.  

Geçtiğimiz haftalarda yapılan Ak parti Trabzon il kongresinde Cumhurbaşkanı Erdoğan Trabzonlulara bunun müjdesini verdi.  

Öne çıkan projeye bakıldığında Trabzon’un isteğimiz gerçekleşmiş görünse de bazıları bir kurnazlık yaparak güzergahı değiştirerek, demiryolunun Rize İyidere sınırı olan Of’a indirilmesine engel olmuştu.  

Bizim isteğimiz her iki ilin de ortak yararlanacağı bir güzergâhtı ve en uygun projede buydu.   

Demek birileri istasyonun Rize’ye yakın olmasına engel olarak, Rize’nin Anadolu hattına bağlanması için Trabzon’u tavaf ederek bu yola bağlanmasını böylece Sivas- Erzincan-Erzurum hattından uzaklaşmasını istemişti.  

Haritalandırılmış olan son projeye bakıldığında Gümüşhane-Trabzon hattının tercih edilmesi halinde Bakü- Tiflis hattından ne kadar uzaklaştığımız anlaşılmaktadır.  

Artık bu hattan Rize’ye gelmek isteyenler önce Gümüşhane’den Trabzon’a inmek, oradan karayoluyla Rize’ye ulaşmak isteyecek. 

Rize’den buralara ulaşmak isteyenler için de aynı durum söz konusu..  

OF TRABZON’A AİT DEĞİL Mİ  

Dikkatimi çeken bir şey var; Trabzon’a hizmet deyince akla ilk gelen şey K.T.Ü çevresinden başlayarak şehri Samsun’a doğru geliştirmek oluyor.  

Mesela, ikinci bir devlet üniversitesi de Akçaabat’ta kurulacak. Cumhurbaşkanımız kongrede onun da müjdesini verdi.  

Yani adeta Trabzon’a hizmet Rize’den uzaklaştırılınca daha güzel, Trabzon için daha yararlı oluyor !  

İyi de Of Trabzon’un ilçesi değil mi?  

Bunca Of’lu iş adamın, siyasetçinin Of’a karşı bu derece ilgisizliğini neye bağlamalıyız?  

Trabzon’a hizmet yapmak deyince akla Of gelmeyecek mi?  

Of’un günahı Rize’ye yakın olması mı ki; Hızlı tren yolunu en rantabl ve en doğru adres olan Erzincan’dan Of’a indirmiyor, güzergah olarak Gümüşhane-Trabzon hattının öne çıkarılmasına rıza gösteriyorsunuz?  

Sayın Cumhurbaşkanımız Erzincan – Trabzon hattının müjdesini verdi ancak güzergâhı belirtmedi.  

O nedenle acilen yapılması gereken şey; en doğru olanı , devlete en az yük getireni ve en rantabl olanı, yani Erzincan- Of hattını projelendirmektir.  

Eğer, Hızlı Tren Of’a inerse buradan Trabzon ve Rize’ye kol verilmesi, sonrasında ise bu yolun Samsun ile Sarp arasına kadar uzatılması bölge için en ideal olanıdır.. 

 

Adnan ONAY




Kaynak: Kaçkartv.com.tr-Özel haber

Editör: Dilek ONAY CAN



Etiketler :

FACEBOOK YORUM
Yorum

DİĞER Editörün Seçtikleri Haberleri

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
FOTO GALERİ
  • 113 YILIN SIRRI
    113 YILIN SIRRI
  • Isınmaya yılda 110 lira ödüyor
    Isınmaya yılda 110 lira ödüyor
  • Rize’de kurbanlıkları taşıyan tır devrildi
    Rize’de kurbanlıkları taşıyan tır devrildi
  • Rize'de Sıradışı Ustalık Örneği
    Rize'de Sıradışı Ustalık Örneği
  • Çaykaralı Havva Usta
    Çaykaralı Havva Usta
  • Suriye'de iç savaş
    Suriye'de iç savaş
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • GÜNDEM PROGRAMI
    resim yok
  • Artvin’de iki yavru ayı tünele girdi.
    Artvin’de iki yavru ayı tünele girdi.
  • Asya'da Ali Adnan fırtınası
    Asya'da Ali Adnan fırtınası
  • 42. Arhavi Festivali - Off Road
    42. Arhavi Festivali - Off Road
  • Dev piton karıncalara yem oluyor .
    Dev piton karıncalara yem oluyor .
  • Karadenizli Adam Trafik Cezası Yerse!
    Karadenizli Adam Trafik Cezası Yerse!
VİDEO GALERİ
YUKARI